Książki stymulujące rozwój mowy – noworodki i niemowlęta

Rodzice noworodków i niemowląt często zastanawiają się, jak wspomóc rozwój swojego dziecka. Czytając poradniki nierzadko napotykają się na informację, że głośne czytanie stymuluje rozwój dziecka, dlatego próbują szukać, jakie książki będą najlepsze. W takiej sytuacji proponuje mały eksperyment. Rodzicu, stań przy łóżeczku swojego dziecka i nachyl swoją głowę w jego stronę, pomaluj usta czerwoną szminką i uśmiechnij się. Jaka była jego reakcja? Tak! Twój szkrab skupił uwagę na twarzy i nieśmiało próbował odwzajemnić uśmiech. Właśnie to, czyli skupianie wzroku na kontrastach, charakteryzuje pierwsze miesiące w prawidłowym rozwoju dziecka. Dlatego dobierając odpowiednie książeczki dla noworodków i niemowląt musisz pamiętać o kilku ważnych cechach:

– kontrast

– wielkość książki i materiał, z którego jest wykonana

1. SERIA DOBRA KSIĄŻECZKA (wyd. Tekturka)

Noworodki lubią silnie skontrastowane i symetryczne obrazy, ponieważ mają możliwość skupiania na nich wzroku przy ograniczonej ostrości widzenia. Dlatego pierwszym wyborem Rodzica, powinna być taka właśnie książeczka – stymulująca wzrok. 

2. SERIA OKO MALUCHA – KSIĄŻECZKA KONTRASTOWA (wyd. Wilga)

Im dziecko większe, tym więcej może pojawić się elementów i szczegółów. Seria OKO MALUCHA łączy piękne, kontrastowe, tematyczne obrazki z rymowankami, dlatego dziecko nie tylko stymuluje wzrok oglądając taką książeczkę, ale również skupia uwagę słuchową na krótkich rymowanych zdaniach.

3. KSIĄŻKA Z DZIURĄ (wyd. Egmont)

Ta książka nie jest bezpośrednio dedykowana małym dzieciom. Ale jej forma daje Rodzicowi bardzo dużo możliwości do wspólnej zabawy z niemowlakiem leżącym w łóżeczku. Książka ma charakter czarno-białych ilustracji, a dziura jest na tyle duża, że zmieści się w niej cała głowa Rodzica. 

To na początek. Później wraz ze wzrostem i rozwojem dziecka, zmieniają się preferencje i sposób prezentowania i zaciekawienia konkretną aktywnością czyli np. czytaniem książki. Siedzi przed Tobą dziecko, które nie jest w stanie długo utrzymać uwagi na konkretnej stronie. Denerwuje się i chce samo kartkować książkę, aż wyrywa stronę. Znajome? Co wtedy zrobić? W czasie czytania, dodaj do opowiadania o tym, co jest na obrazkach, trochę interakcji. Niech wilk wyje, a książeczka wraz z coraz głośniejszym wyciem podnosi się do góry, a krokodyl z obrazka próbuje ugryźć rękę przez szybkie zamknięcie książki. Takie zabawy będą dawały dużo radości dziecku, które będzie chciało coraz częściej sięgać po taką formę spędzania czasu. W tym okresie bardzo dobrze sprawdzają się też wszelkiego rodzaju wierszyki – rymowanki, rymowane zabawy paluszkowe i książeczki, w których można wskazywać palcem poszczególne elementy lub coś naciskać. 

4. OnoMaTo (wyd. Olesiejuk)

 

Seria ta podzielona jest na kilka części w zależności od motywu przewodniego. Posiada barwne obrazki, a wielkością wpasuje się do małej rączki dziecka. Dlatego jest idealna do zabawy wprowadzającej interakcje w czasie czytania. 

5. RYMOWANKI MALUSZKA (wyd. Wilga)

 

To książeczki – przypominajki. Zawarte są w nich wierszyki, które wszyscy znają z czasów dzieciństwa. Dodaj ruch do czytanego wierszyka, pokaż nosek albo odfruń sroczką, która kaszkę ważyła. Ruch i współdziałanie razem z dzieckiem, które wyczekuje momentu „zadziania się czegoś”  jest kolejną propozycją wspólnego czytania.

6. HAU (wyd. Olesiejuk) 

To idealna propozycja dla dziecka 9 miesięcy+, ponieważ wtedy powinien pojawić się gest wskazywania palcem. Książeczka ma wbudowany przycisk, który po naciśnięciu wydaje dźwięk szczekania psa. Cała historia jest skonstruowana w ten sposób, że w odpowiednich momentach trzeba „zaszczekać”. Jest to dobry przykład, aby uczyć dziecko działania na przedmiocie. 

7. AKADEMIA MĄDREGO DZIECKA. PIERWSZE SŁOWA. MUZYKA (wyd. Egmont)

Kolejna seria rozwijające spostrzeganie i zasób wyrazowy dziecka, a przy tym bardzo czytelna, ponieważ kolorowe obrazki umieszczono na białym tle. Posiada ona ruchome elementy, którymi dziecko uczy się posługiwać. Dobrze dobrany materiał obrazkowy pomaga także skupić się na nazewnictwie poszczególnych elementów.  

Zbliżają się pierwsze urodziny, dlatego w biblioteczce powinny się pojawić książki, które można opowiedzieć wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi. Bobo, am am, hau hau, ciiii – to sposób wypowiedzi, którego Twoje dziecko uczy się w pierwszym roku życia. Jeśli mogę Ci coś podpowiedzieć, to opowiadaj książki, a nie czytaj. Dostosuj język do tego, którym posługuje się Twoje dziecko i daj mu możliwość czytania razem z Tobą. Uczyń czytanie świetną zabawą!

8. PUCIO UCZY SIĘ MÓWIĆ (wyd. Nasza Księgarnia)

Książka ta koncentruje się głównie na dużych, czytelnych ilustracjach oraz daje możliwość opowiedzenia przez dziecko, co widzi na obrazkach za pomocą wyrażeń dźwiękonaśladowczych i samogłosek. Ukazane są w niej różne sytuacje, które dziecko może odnieść do własnych doświadczeń, dlatego tak podoba się małym czytelnikom. 

9. MÓWI SIĘ (wyd. Wilga)

Książki z serii KROK PO KROKU, zawierają ładne ilustracje z prostymi rymowankami, które pomagają poznawać otaczający świat, zdobywać nowe umiejętności i oswajać trudne sytuacje.  

10. POZNAJ MIESZKAŃCÓW ZAGRODY (wyd. Olesiejuk)

Książka z panelem dźwiękowym umożliwia poznanie przez dziecko dźwięków, jakie wydają mieszkańcy zagrody. Jest bardzo barwna i posiada dużo elementów, które dziecko może odnajdywać przez naciśnięcie guzika. Dźwięki są bardzo realne i oddają rzeczywisty urok wiejskiego życia.

Przegląd książek przygotowała 

mgr Joanna Biela – neurologopedka