Adaptacja w przedszkolu / szkole

Pierwsze dni w szkole czy przedszkolu mogą być trudne. Również powrót po wakacjach i nauce zdalnej może budzić u dzieci (i dorosłych) wiele emocji. 

Często pojawiającym się problemem są trudne rozstania pod drzwiami budynku lub sali. 

Co robić, by adaptacja lub ponowna adaptacja przebiegała sprawnie?

Rutyna

Postępujcie rano zgodnie ze stałą rutyną. Powtarzalność zmniejsza niepokój i daje poczucie bezpieczeństwa. Zadbajcie o możliwie najmniejszy pośpiech. Napięcie i stres zwiększają szanse na intensywne reakcje lękowe.

Mała przyjemność

 Do rytuału warto dodać małą, przyjemną rzecz. Może śpiewanie ulubionych piosenek w samochodzie? Nazywanie marek mijanych samochodów?

Pożegnanie

Pożegnanie powinno być czułe, lecz krótkie. To ważne, by dziecko czuło, że jest kochane. Kiedy jednak przedłużamy pożegnanie, pokazujemy dziecku, że pójście do szkoły czy przedszkola to wydarzenie wymagające bardzo obfitego pożegnania.

Spokój osoby dorosłej

Dzieci uczą się tego, co rodzice im pokazują, nie tego, o czym rodzice im mówią. Gdy zlękniona/ny
i drżąca/cy mówisz dziecku, że wszystko jest w porządku i parokrotnie pytasz nauczycielkę, czy wszystko będzie dobrze, dziecko uczy się podobnego wzorca. A dzieciom wrażliwym wystarczy mały fragment rodzicielskiej niepewności, by przekonać się, że sytuacja jest niebezpieczna. 


Pamiętaj, dzieci są bezpieczne w przedszkolu / szkole. Ich płacz nie oznacza, że jest im źle przez cały dzień pobytu w nowym miejscu. Pokazuje jedynie, że rozstania są dla nich aktualnie trudne. Potrzebują jeszcze nauczyć się, jak to jest, że rodzic wychodzi a potem wraca. Pomożesz w tej nauce zachowując spokój i ciepło emocjonalne przy krótkim pożegnaniu, a także wracając po dziecko na czas. Jeśli to możliwe, przedszkolakom może pomóc gdy pierwsze dni w nowym miejscu będą krótkie. Pomocne będzie też, jeśli po południu przeznaczysz chwilę czasu tylko i wyłącznie na zabawę, kontakt z dzieckiem. Taki czas zabawy, nawet krótki, lecz nieprzerwany telefonami czy obowiązkami pomaga w budowaniu bezpiecznego przywiązania. 

Dobry obraz przedszkola szkoły

Dbaj o to, by mówić dobrze o szkole / przedszkolu gdy dziecko słyszy Twoje wypowiedzi. Jeśli młody człowiek słyszy głównie niepochlebne wypowiedzi na temat szkoły, organizacji nauki czy osób pracujących w szkole, tworzy sobie negatywny obraz szkoły. Nie pomaga to w spokojnym zostawaniu w tym miejscu. 

Ważne jest to też w kontekście obecnego stanu epidemicznego. Warto dziecku przekazać informacje na temat zasad higieny. Natomiast rozmowy przy dziecku o tym, że pomysł powrotu do szkoły w ogóle nie jest bezpieczny, może nie pomagać dziecku w adaptacji.

Informacje o trudnościach

Jeśli wiesz, że Twoje dziecko wymaga wsparcia w jakimś obszarze, że coś jest dla niego szczególnie trudne, przekaż to nauczycielom na osobności. Pamiętaj, gdy dziecko słyszy, że dorośli rozmawiają głównie o jego problemach, wzrasta jego napięcie, a problemy nie słabną.

Najmłodsze dzieci

Pamiętajmy, że jeśli posyłamy dziecko do żłobka, lub malutkie dziecko pierwszy raz do przedszkola, to jest to dla niego duża zmiana i szok. Może być w takim okresie rozwojowym, że boi się obcych i zostanie z obcymi na cały dzień w nowym miejscu może być dla niego zbyt straszne. Jak sobie z tym poradzić? Warto zadać o to, by pierwszy okres rozpocząć od tego, że rodzic razem z dzieckiem może oswoić nową przestrzeń i nowe osoby. 

Pójście dziecka do szkoły czy przedszkola to dużo emocji zarówno dla dziecka jak i dorosłych. Najważniejszym czynnikiem pomagającym dziecku poradzić sobie z tymi emocjami, jest spokój dorosłego. Jeśli czujemy, że nas, dorosłych, mocno stresuje oddzielenie od dziecka, porozmawiajmy o tym z innym dorosłym. Zadbajmy o to, by móc być oparciem dla dziecka.

Zapraszamy też do zobaczenia naszego poradnika zawierającego informacje o tym, jak rozmawiać z dziećmi o sytuacji związanej z koronawirusem. 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *