Pierwsze trzy lata życia dziecka to okres niezwykle bujnego rozwoju zarówno w zakresie motorycznym jak i poznawczym. Dziecko uczy się jak się przemieszczać, komunikować z otoczeniem i poznawać świat wszystkimi zmysłami. Również w zakresie mowy następują wielkie zmiany poczynając od gaworzenia, poprzez pierwsze słowa aż do zdań prostych i złożonych. W tym okresie warto do domowego repertuaru zabaw wprowadzić takie, które będą sprzyjały nabywaniu mowy. Jak się bawić? Poniżej znajdziecie wiele propozycji prostych domowych zabaw logopedycznych 🙂
„Poszukaj, gdzie jest?” – przygotuj przedmiot, który wydaje stałe dźwięki np. pozytywka, zabawka grająca itp. Pokaż dziecku zabawkę, następnie poproś o zamknięcie oczu, a Ty w tym czasie schowaj zabawkę. Zadaniem dziecka jest odnalezienie przedmiotu (podążanie za dźwiękiem).
„Odgłosy z ulicy” – bawimy się, że jesteśmy na ulicy, po której poruszają się różne pojazdy i ludzie. Jedzie straż pożarna E-O-E-O-E-O, idzie pan TUP TUP TUP, jedzie samochód brrrr (wargami), biegnie pies HAU HAU HAU. Biegamy po pokoju. Na sygnał STOP rodzic mówi np. teraz jedzie straż pożarna (wymawiamy EOEOEO biegając po pokoju), potem znów STOP i np. teraz idzie pan (chodzimy powoli wymawiając TUP TUP TUP).
„Podaj” – prosimy dziecko o przyniesienie zabawek np. autko i misia, lalę i klocek lub podawanie rzeczy ze stołu kuchennego np. podaj serek i masło, chleb i widelec itp. Zaczynamy od dwóch elementów, a następnie zwiększamy ich liczbę.
„Zrób tak jak ja” – bierzemy garnek lub bębenek. Bierzemy pałkę/widelec do stukania lub ręką pukamy. Rodzic wystukuje prosty rytm, a dziecko próbuje powtórzyć. Następnie zmiana ról.
„Co słyszysz” – przygotowujemy instrumenty (np. bębenek, grzechotka, cymbałki), bądź przedmioty którymi można wydawać dźwięki np. nożyczki, klucze, szklanka, gwizdek. Pokazujemy dziecku jakie odgłosy wydają przedmioty. Prosimy, aby dziecko zamknęło oczy, a my wytwarzamy dźwięk. Następnie dziecko otwiera oczy i wskazuje bądź mówi co usłyszało.
„Śpiewamy” – przygotuj trzy zabawki np. żabkę, misia, kotka lub narysuj je na kartce. Zaśpiewaj po kilka wersów piosenek „Była sobie żabka mała”, „Jadą jadą misie” „Wlazł kotek na płotek”. Śpiewając daną melodię machamy zabawką lub wskazujemy na obrazek. Następnie zaśpiewaj ponownie wybraną piosenkę i poproś dziecko by odgadło o czym śpiewasz poprzez wskazanie maskotki/obrazka. Następnie zamieniamy się rolami.
Propozycje zabaw przygotowała
mgr Magdalena Borowska – neurologopeda
Zachęcamy też do przeglądu książeczek wspierających rozwój mowy dzieci w wieku 0-3 lata!